محله محمودیه و امکانات آن
نوشته شده توسط : nobel

محمودیه تاریخی دارد که از دهه 50 میلادی آغاز شده است. با توجه به جذابیت های طبیعی و موقعیت خاص خود برای سکونت در آن زمان انتخاب شد. این محله از دیگر مناطق لوکس تهران، متمایر است؛ زیرا به جای خانه های بزرگ و پر زرق و برق، خانه هایی با معماری زیبا و زمین های پهناور و باغ های سرسبز در آن یافت می شوند محمودیه تهران بر خلاف محله های مجاور خود معماری تاریخی خود را تا به الان حفظ نموده است اما متاسفانه در سالهای اخیر شاهد شروع ساخت و ساز در این منطقه نیز شده ایم. این تفاوت زیبا در محمودیه به وضوح از مناطق مشابهی مانند الهیه و محله نیاوران تمایز می دهد.
از جمله ویژگی های جذاب محمودیه، مراکز تجاری معتبر مانند پالادیوم مال و میلان، منازل و ویلاهای شیک و نزدیکی به مناطق دیگر مانند تجریش، زعفرانیه و ولنجک است. این منطقه از تاریخچه غنی ای نیز بهره مند است که در ادامه مقاله در مورد آن بیشتر صحبت خواهد شد.
با وجود تغییراتی که در چند دهه اخیر در محمودیه رخ داده است، این محله همچنان یکی از مناطق معتبر و لوکس تهران باقی مانده و با طبیعت خود و فرصت های سکونتی و منحصر به فرد، همچنان جذب سرمایه گذاران و ساکنان جدید می شود.

تاریخچه محمودیه تهران

محمودیه تهران در دوران پادشاهی محمد شاه قاجار تشکیل شده و نام گذاری آن نیز به آن دوره باز می گردد. "محمودیه" به مردمانی به نام محمود خان احتشام السلطنه بر می گردد. او باغ عباسیه را خریداری و به نام پسرش محمودخان احتشام السلطنه تغییر داد و این منطقه را محمودیه نامید.
محمودیه در گذشته مرتبط با باغ ها و ویلاهای با شکوه بوده است که برای سکونت افراد ثروتمند و شخصیت های سیاسی و اشراف زاده ها انتخاب می شد. این منطقه در دوران محمد شاه قاجار نیز به ساخت قصری برای شاه منجر شده، اما قصر محمد شاه قاجار به دلیل مرگ وی و عدم استفاده از آن، به تدریج واگذار شد و نام محمودیه از آن زمان به منطقه داده شد. محمودیه تهران در این دوره تبدیل به یک منطقه مدرن با ساختمان ها و امکانات متنوع شده است.

آشنایی با محله محمودیه

محمودیه کجا است؟

محمودیه در شمال به منطقه زعفرانیه، در شرق خیابان ولیعصر، در غرب به منطقه اوین و در جنوب به بزگراه چمران و چهار راه پارک وی منتهی می شود. این منطقه در محدوده 1 شهرداری تهران قرار دارد.

خیابان های مهم محمودیه تهران

از خیابان های مهم محمودیه تهران می توان به خیابان محمودیه، خیابان مقدس اردبیلی (پیراسته) خیابان های الف و ب، خیابان جمشید مشایخی اشاره کرد.

گسل محمودیه

گسل محمودیه در شمال غرب تهران قرار دارد و از منطقه محمودیه شروع و به سمت شمال غربی ادامه می یابد. طول دقیق این گسل تغییر می کند اما اندازه حدودی آن 11 کیلومتر می باشد. این گسل تا حدودی از محدوده خیابان های مقدس اردبیلی و خیابان های الف و ب گذر می کند و به سمت هتل استفلال ادامه داد.
مهمترین بخش های گسل محمودیه در منطقه محمودیه و خیابان های اطرف آن قرار دارد که این گسل با دیگر گسل های شمال تهران مانند تجریش در همسایگی هم می باشند. گسل محمودیه، به عنوان یکی از اعضای گروه گسل های شمال شهر تهران، به خصوص در پایداری و امنیت منطقه در مواجهه با زلزله نقش حیاتی دارد. این گسل، در کنار سایر گسل ها و فعالیت های زمین شناسانه در منطقه، به یکی از خطرناک ترین و حساس ترین نقاط آسیب زننده در تهران تبدیل شده است.

 





:: برچسب‌ها: محله محمودیه ، محمودیه تهران ، محمودیه ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: