آشنایی با دربند
نوشته شده توسط : nobel

دربند پاتوق تهرانی های قدیم بوده است که همچنان هم در بین تهرانی ها محبوب است. دربند در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است و بهترین مسیر برای رسیدن به کوه‌های البرز مرکزی به خصوص قله توچال است. دربند به خاطر مسیر خوب پیاده روی و کوهنوردی که دارد هم، معروف میباشد. همچنین نصب مجسمه کوهنورد در میدان سربند دربند هم نشان دهنده مسیر کوهنوردی این محله میباشد. البته در کنار اینها باید به وجود رستوران ها و کافه های فراوان در آن محله هم اشاره نماییم.

موقعیت مکانی دربند

دربند کجاست؟ دربند در گذشته با نام دهکده دربند شناخته میشد؛ این لوکشن جذاب واقع شده در شمال تهران، محله شمیرانات است. خیابان دربند در فاصله کوتاهی از میدان تجریش واقع شده است.

دسترسی به دربند

باتوجه به قرار گیری دربند در نزدیکی میدان تجریش، باید گفت دسترسی به دربند بسیار ساده و راحت بوده و شما در کوتاه ترین زمان میتوانید به این دهکده دنج برسید. بله، دسترسی به دربند با مترو امکان پذیر است، شما برای رفتن به دربند میتوانید با مترو و بی آر تی خود را به تجریش برسانید و از آنجا با تاکسی به دربند بروید و یا با خودروی شخصی از میدان تجریش به خیابان فناخسرو بروید و سپس وارد محله دربند شوید و در پایان ذکر این نکته لازم است که اگر شما بخواهید آخر هفته را برای رفتن به دربند انتخاب کنید باید صبر و حوصله بیشتری را از خود نشان دهید چون حتما با ترافیک رو به رو خواهید بود مخصوصا در فصل بهار و تابستان.

امکانات تفریجی دربند

تاریخچه محله دربند تهران

قدمت دهکده دربند یا محله تاریخی دربند 200 سال میباشد. گفته شده است که در آغاز افرادی از طالقان به آنجا آمدند و پس از زیاد شدن جمعیت، این محله رونق گرفت. شرایط آب و هوایی بسیار خوب دربند باعث شد تا بیشتر ثروتمندان و پادشاهان حکومت های مختلف مثل قاجار و پهلوی برای خود در این محله اقامتگاه ییلاقی بسازند. بطور مثال ناصرالدین شاه برای خود عمارت ناهارخوری در دربند ساخت و یا در زمان رضاه شاه مهمانخانه و ویلاهای متعدد ساخته شد تا پذیرای مهمان های خارجی خود باشد. محله دربند از همان ابتدا به یکی از اقامتگاه های تفریحی تبدیل شده بود.

میدان و مجسمه معروف دربند تهران

مجسمه کوهنوردی که در میدان سربند محله دربند نصب شده است، یک اثر هنری فاخر از آقای رضا لعل ریاحی، نقاش و مجسمه ساز ایرانی است. او این تندیس را در سال 1341 طراحی و اجرا نموده است. باید بگوییم که مدل این مجسمه، آقای شاه قدمی، مربی کوهنوردی و گروهبان ارتش میباشد که به پاس قدردانی از او این مجسمه ساخته شده و این روزها به نمادی از دربند تهران تبدیل شده است.





:: برچسب‌ها: دربند تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: