موزه سینما
نوشته شده توسط : nobel

تقریبا می‌توان گفت تفریح همیشگی ما ایرانی ها تماشای دیدن سریال و فیلم های دیدنی است. رفتن به سینما و گذارندن وقت و دیدن فیلم هایی که می‌تواند تجربه های لذت بخشی را برای ما به ارمغان بیاورد، خاطره‌هایی که تا سالیان سال به مرور ‌‌آنها بپردازیم و در زندگی مان بوی گذشته را می‌دهد و به تاریخ بپیوندد، اما در باغ فردوس سینمایی وجود دارد که به تنهایی به تاریخ پیوسته و علاقه‌مندان به حوزه صنعت فیلم و سینما روزانه از این جاذبه فرهنگی بازدید می‌کنند.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر در شمال تهران سکونت دارید این تجربه بی نظیر را به خود هدیه دهید. آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخچه پربار بزرگ سینما با شما اندکی فاصله دارد. و اگر هم ساکن شهرستان هستید و به تهران سری زدید حتما باغ فردوس، الخصوص موزه سینما را در لیست مکان‌های دیدنی در تهران خود بیافزاید.
موزه سینما دربردارنده‌ی عکس ها، جوایز و اطلاعات تاریخی است که شما را به گذشته سینما خواهد برد؛ همچنین در نزدیکی این موزه جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که لذت وقت گذاشتن و بازدید را دو چندان خواهد کرد.

تاریخچه موزه سینما

تاریخچه موزه سینما

شهریور 1373 را می‌توان تولد این موزه در نظر گرفت؛ در این سال شرکت توسعه فضاهای فرهنگی موزه را راه اندازی کردند. ابتدا این موزه در خیابان لاله زار واقع شده بود اما در سال 1381 به باغ فردوس منتقل شد. تلاش ها برای پیشرفت و ارتقای این موزه از دیرباز تا کنون قابل مشاهده بوده است چرا که نام داران صنعت فیلم ایران مدیر عاملان این موزه بوده و همواره سعی در پویا نگه داشتن این موزه دارند. اولین مدیر عامل موزه سینمای تهران عزت الله انتظامی بود. در دهه های اخیر نیز نمایشگاه نام آوران و اتاق فرهاد به محیط موزه افزوده شدند. مدیر عامل موزه سینما، هم اکنون مجید اسماعیلی می‌باشد.

معماری موزه سینما ایران

ترکیب دست و فکر بی نظیر معماران رومی، ایرانی و یونانی سبب شده است تا هر آنچه به ستون‌ها و سازه این سینما بشوید از ‌آن سیر نشوید! اولین چیزی که به چشم خواهد خورد عمارت روح نوازی است که چندین تالار و نمایشگاه مختلف را در خود جای داده است. عمارت باغ فردوس (موزه سینما) از عمارت های پرآوازه دوره‌ی قاجار در شمیرانات است. این بنا پس از دوره‌ی قاجار و در دوره پهلوی به مرکز فرهنگی تغییر کاربری داد و پس از مدرسه و آموزشگاه سینمایی به موزه سینما تخصیص یافت. گچ‌بری ها، ستون و سقف همه این مکان روحی جمعی را به شما انتقال خواهد داد. حسی که در این گوشه تاریخ تجربه خواهید کرد بی شک مدیون معماری در دوران قاجار است.
پیوند معماری ایرانی با طراحی‌های اروپایی، بیانگر ویژگی خاص معماری این عمارت است. یکی از زیباترین و ماندگارترین مقرنس‌های گچی دوره قاجار نیز در این عمارت جای گرفته است. اخیرا نیز اقداماتی در جهت بازسازی باغ فردوس تهران صورت گرفته است.

سینماهای باغ فردوس

خبر خوب این است که از طریق وب سایت این مجموعه می‌توانید رزرو گروهی و یا اکران ویژه داشته باشید، که همانند فیلم ها این گزینه می‌تواند یک هدیه لاکچری به کسی باشد که دوستش دارید!

  • سالن سینما فردوس: این سالن در سال 1398 افتتاح شد و دارای ظرفیت 109 صندلی است.
  • سالن سینما تمدن: این سالن در سال 1397 افتتاح شد و دارای ظرفیت 52 صندلی است.
  • سالن سینماتوگراف: اسن سالن در سال 1388 افتتاح شد و دارای ظرفیت 205 صندلی است.

آثار شاخص این موزه

همانگونه که در بالا اشاره نمودیم، تعداد گنج هایی که در این موزه وجود دارند بیشمارند اما برخی از آنها به قدری ویژه اند که خیلی کوتاه آنها را معرفی می‌کنیم.

شهرفرنگ

هنگامی که هنوز سینما به ملت ایران بیگانه بود، این جعبه چهارگوش حکم سینما را برای علاقه‌مندان داشت؛ الخصوص در دوران گذشته کودکان عاشق شهرفرنگ بودند که چند تصویر را به یکدیگر میچسباندند و آن را با محوریت چوب میگرداندند و تصاویری متحرک ایجاد می‌کردند. شهرفرنگ موزه سینما متعلق به فیلم حاجی واشنگتن در سال 1361 است.

آبی و رابی

اولین فیلم بلند صامت ایرانی به کارگردانی اوگانیانس، که ماجرای کمدی دو مرد کوتاه و بلند است که در سینما مایاک برای اولین بار در سال 1309 به روی پرده رفت.





:: برچسب‌ها: موزه سینما ، باغ موزه فردوس ، موزه سینما تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: